Forretningsfører løn

Hvad får en forretningsfører i løn? Lønnen for en forretningsfører varierer afhængigt af erfaring, anciennitet, geografisk placering af jobbet og de specifikke opgaver, der varetages. Her dykker vi ned i, hvad lønnen typisk ligger på, og hvordan overenskomster påvirker lønniveauet.

Hvad er en forretningsfører?

Det er en medarbejder, der står for den daglige (økonomiske) drift af en virksomhed – i denne kontekst er det i skoleregi. I skolesammenhæng omfatter en forretningsførers ansvar typisk både administrative og økonomiske opgaver, såsom budgettering, regnskab, fakturering og fordeling af ressourcer. Forretningsføreren fungerer som skolens administrative omdrejningspunkt med ansvar for at sikre, at alle processer forløber som de skal. 

Kontakt os

Hvad tjener en forretningsfører, og hvordan ser vejen til stillingen ud?

Lønnen for en forretningsfører er reguleret af overenskomster hvis altså den skole man ansættes hos, har tiltrådt den. Derfor kan der også være stor forskel på hvordan en forretningsfører ansættes på en friskole eller en privatskole. Den gældende overenskomst mellem HK Privat og Dansk Friskoleforening, Danmarks Private Skoler samt Lilleskolernes Sammenslutning er der en del, der tilslutter sig, andre følger den og nogle tredje vælger deres egne veje. I det følgende vil vi starte med at gennemgå hvilke generelle faktorer, som er afgørende for hvilken stillingskategori og løntrin man indplaceres i. Dernæst vil vi gennemgå stillingskategorierne i HK’s overenskomst samt løntrin. 

Nedenfor gennemgår vi de generelle kriterier, som har indflydelse på en forretingsførers indplacering og løntrin.

Arbejdsopgaver og ansvar

  • Kompleksiteten af opgaverne har betydning.
  • Har forretningsføreren ledelsesansvar i forhold til økonomien eller forretningsføreren støtte til ledelsen i form af saldobalancer eller lignende kan ansvaret vurderes til en højere stillingskategori

Uddannelse

  • Den uddannelse og længden af uddannelsen spiller har ofte stor betydning.
  • F.eks. ved en relevant kontoruddannelse, eller økonomisk uddannelse.

Erfaring

  • Erfaring fra lignende stillinger fra andre frie og private skoler.
  • Lang anciennitet kan ofte føre til en højere stillingskategori og løn.

Skolens størrelse

  • Mindre skoler har flere forskelligartede opgaver og derfor får forretningsføreren en bredere stillingsbeskrivelse, som kan placere stillingen i en højere kategori.
  • Større skoler har flere forskelligartede opgaverne og jobfunktionerne er mere specialiserede. Her kan indplaceringen afhænge af specifikke opgaveområder.

Særlige kompetencer

  • Kompetencer som kendskab til f.eks. systemer som UV skole og DSA løn, erfaring med kan påvirke klassificeringen. Det kunne også være Koomit, Tabulex, Viggo, Tea mv.

Geografi og konkurrence

  • I hovedstadsområdet og i større byer er konkurrence ofte større om forretningsførere, der kan betjene friskoler og privatskoler. Det skærper både hvilket stillingskategori og hvilken løn man kan opnå.
Løntabel

Kilde: Lilleskolernes sammenslutning


Ovenfor ses den gældende overenskomst mellem HK Privat og Dansk Friskoleforening, Danmarks Private Skoler samt Lilleskolernes Sammenslutning.

Som man kan se i løntabellen, er der beskrevet 4 forskellige stillingskategorier: kontormedarbejdere, kontorassistenter, kontorfuldmægtige og forretningsførere. Der er tale om 4 stillingskategorier med stor variation i løn. Vi har i praksis set 3 af de 4 typer anvendt i administrationen på friskoler og privatskoler. Den eneste kategori som vi ikke har set anvendt, er ”kontorfuldmægtige”.

Indplaceringen i lønkategori og løntrin oplever vi at mange af de generelle kriterier vi har nævnt, har stor indflydelse. 

I forhold til forretningsføreren burde stillingskategorien give sig selv fordi der direkte er en stillingskategori, som hedder ”forretningsfører”. I for sig burde det blot være et spørgsmål om løntrin. Men der er meget stor forskel på rundt omkring i landet hvilke roller man ser i en administration på en friskole eller en privatskole. Nogle steder mener man at det er skolesekretær arbejde, der foregår i administrationen, andre mener det er kontorarbejde og så er der også steder man anerkender at det er forretningsfører arbejde. I sidste ende handler denne diskussion nok mere om den grundlæggende opbygning af administrationen på de forskellige frie- og private skoler. Nogle har blot en bogholder, eller kontormedarbejder, andre har en skolesekretær og nogle tredje har en forretningsfører. Der findes så mange kombinationer, og de store steder har man også flere forskellige slags roller, men der er ikke rigtigt nogen fællestræk. Derfor handler det om at når man søger et job på en friskole eller privatskole at sikre hvilke vilkår man ansættes under og hvordan arbejdsgiver opfatter ens rolle. Nedenfor gennemgår vi nogle af de generelle ting, som vi oplever har stor betydning for den løn man kan forhandle sig til:

  • Erfaring fra arbejdet på en anden friskole har ret stor betydning. At arbejde på en skole er et særligt miljø med mange afbrydelser og et meget levende miljø, som man rigtigt meget skal være til, for at få et godt arbejdsliv her. Vi synes det er fantastisk, men ikke alle kan være i at der er så stor kontakt med elever, lærere og ledelse.
  • På de fleste frie og private skoler bruger man særlige IT-systemer til håndtering af løn, skolepenge og bogføring og derfor spiller erfaring fra arbejdet i lignende systemer en ret stor rolle i indplacering i lønkategori og løntrin.
  • Uddannelse spiller ofte også en stor betydning, og særligt uddannelse inden for økonomi. På mange skoler sidder der en skoleledelse som har sin erfaring i det pædagogiske. Det betyder at der ofte er brug for en person, der har en baggrund inden for økonomi således at forretningsføreren kan klæde ledelsen på til at holde bestyrelsen opdateret på økonomien.
  • Geografi er også en parameter vi vil nævne. Særligt i store byer og rigtigt meget i hovedstaden er konkurrencen om forretningsførere så stor inden friskoler og privatskoler, at det sætter en langt højere standard end vi har set andre steder i landet. Det er ikke ualmindeligt at man på Sjælland endda er nødt til at tilbyde et tillæg udover løntrin 43.

 

Brug for en forretningsfører? Kontakt os i dag

Har din skole brug for en erfaren forretningsfører, der kan tage ansvar for økonomi og administration? Hos Skolesekretæren tilbyder vi vikarer, der kan træde til og sikre, at skolens drift. Dette betyder, at vores skolesekretærer kan sikre professionel håndtering af skolens økonomiske opgaver, herunder:

1. Økonomien og bogholderi

  • Registrering af skolens indtægter og udgifter.
  • Sørge for at skolens bank stemmer med bogføringen.
  • Betaling af fakturaer mv.
  • Sikre at økonomiske data håndteres korrekt og i overensstemmelse med lovgivningen

2. Fakturering og opkrævning

  • Opkræve skolepenge.
  • Opfølgning på manglende betalinger f.eks. skolepenge.
  • Fakturere skolepenge mv.

3. Budgetopfølgning

  • Sikre at skolens økonomi holder sig inden for budgettet
  • Give ledelsen og skolebestyrelsen indsigt i skolens aktuelle økonomi via saldobalancer
  • Komme med estimater på årsafslutning ud fra de indtægter og behov der ses.
  • Rådgive ledelsen om økonomiske beslutninger

4. Tilskud og revision

  • Stå for ansøgning om tilskud fra staten og andre offentlige myndigheder.
  • Klargøre regnskab til revisor

5. Løn og personaleadministration

  • Beregne og udbetale løn til personale
  • Sikre indberetning og betaling af skat og Arbejdsmarkedsbidrag

6. Ejendom

  • Holde øje med skolens faciliteter og bygninger
  • Planlægning af vedligeholdelse og investeringer
  • Ansvar for indkøb og leverandørrelationer

Kontakt os i dag på 60 56 26 00, og lad os hjælpe jer med at finde den rette forretningsfører.

Modtag et skræddersyet løsningsforslag

Indled en uforpligtende dialog om jeres situation.
Kontaktformular
Eller ring på
60 56 26 00
Søren Hübbe Oxholm
Indehaver